
Az elektromos járművek választása
Az elektromos járművek töltése bár már több, mint 100 évre nyúlik vissza, mégis napjainkban kerül egyre jobban elÅ‘térbe. Az elektromos járművek mindennapi használhatóságát még manapság is megkérdÅ‘jelezzük, amikor már a tényleges elérhetÅ‘ hatótáv meghaladja a 300km-t is. Ezt akkor is megtesszük, ha a napi/heti rutinunk amúgy is csak kb 50-100 km-es távolságokon belül marad, azaz nem használjuk a benzines/dízel autónkat ennél hosszabb utakra. Kivéve a nyarlást, meg 2-3 havonta a családi látogatásokat. De akkor menni kell 150-200 km-t és mi lesz, ha meg kell állni tölteni? Iszunk egy kávét/teát/ásványvizet, nyújtóztatjuk a lábunk.
Mégis milyen autóra van szükségünk? Van aki a rendszeres városi, rövid távú közlekedéshez is nagy köbcentis dízelt vásárol. Persze csodálkozik, hogy rohamosan többet fogyaszt, nem megy és füstöl. A belsÅ‘ égésű járműveknél már megtanultuk, hogy a városba kis köbcentis benzines jobb választás, mint a dízel. Még akkor is, ha látszólag többért tankolunk. Hosszú távon jobban megéri. És mi a helyzet az elektromos autókkal? Félek, hogy lemerül és nem tudok tovább menni, Esetleg nincs arra idÅ‘m, hogy állandóan töltÅ‘pontot vadásszak. Ezért inkább veszek egy hibrid autót.
Természetesen mindenki maga tudja meghatározni, hogy a pénztárcájának és a komfortjának milyen autó felel meg. Több olyan portál van, akik segítenek az elektromos, - nem elektromos dilemma eldöntésében. Én is szívesen elmondom a felhasználásnak megfelelÅ‘, számításokkal alátámasztott választási javaslataimat egy személyes konzultáció során. A konzultációra e-mailben, regisztrációval, vagy telefonon lehet jelentkezni.
​
Egy kis segítség, nevezzük ökölszabálynak a következÅ‘ket:
A legjobban fogyasztó elektromos autók is a valóságban elhasználnak 14-15kWh-t 100 km megtételéhez átlagban. Sok tényezÅ‘tÅ‘l függ a tényleges fogyasztás, például környezeti hÅ‘mérséklet, használt fogyasztók: klíma/fűtés, vezetési stílus, gumiabroncs, gumik nyomása, az útvonal típusa ( autópálya, város, dugó, országút ), választott sebesség.
Akkor mégis hogy számoljuk ki a várható hatótávot? Számoljunk az átlagfogyasztással a tapasztalati értékek szerint. Ha még nem volt villany járművünk, akkor érdemes a 16kWh-val számolni 100km-re. Az autónk akkumulátorának kihasználható kapacitása 32 kWh, így az elméleti hatótáv 200 km.
Amennyiben a napi bejárásunk kb 50 km és legfeljebb heti 1-2x ugrunk be valahová még, de az is 50 km-en belül van, akkor tökéletes választás lesz ez a jármű. Ha a napi átlag futás meghaladja a 150-180 km-t, akkor már nem fog beleférni túl sok plusz út, így érdemesebb egy nagyobb hatótávú járművet választani. Persze csak akkor, ha valamelyik végponton nem tudunk tölteni. Akár otthon, akár a munkahelyünkön rendelkezésünkre állhat több óra is a töltésre. Persze, ha minden héten elÅ‘fordul, hogy mennünk kell vidékre és 3-4-500 km-es napok is rendszeresek, akkor vagy nagyon nagy hatótávú elektromos járműre vágyjunk, vagy válasszuk a hibrid megoldást. Vegyük figyelembe, hogy a hibrid hajtásnál cipeljük az akkumulátort és az egyéb villamos berendezéseket ( töltÅ‘, motor, szabályozók) és a belsÅ‘ égésű motorhoz tartozó berendezéseket is, így annyira nem ideális a hatásfokunk. Ez csak tényleg olyan felhasználásnál éri meg, ahol ki is használjuk az adottságokat.
Az elektromos járművek töltése
A töltÅ‘ket 3 csoportba soroljuk teljesítményük szerint ( a csoportosítás inkább hagyomány és nem szabványos ):
Lassú töltés: 5kW alatti teljesítmény
Gyors töltés: 5-30kW közötti töltés
Villámtöltés: 30 kW feletti töltés
A töltés 2 féle lehet: AC, azaz váltakozó áramú vagy DC, azaz egyenáramú. Az AC töltésnél a legnagyobb elterjedt töltési teljesítmény 22kW, míg DC töltÅ‘kbÅ‘l ma már van 300kW fölötti teljesítményű is,
Csak egy példa:
Az AC 22kW-ös töltÅ‘nkhöz szükség van 3x32A-es szabadon felhasználható áramszolgáltatói betáplálásra. Érdemes ezzel is kalkulálni, amikor töltési megoldást választunk magunknak.
A járművek töltéséhez 3 összetevÅ‘nek kell együttesen rendelkezésre állnia:
- hálózati betáplálás nagysága megfelelÅ‘ legyen
- töltÅ‘ teljesítménye
- A jármű által felvehetÅ‘ teljesítmény ( figyelem! az AC és a DC töltés teljesítménye nem felcserélhetÅ‘! )
Nem túl bonyolult dolog ez nekünk szakembereknek, de nem kell mindenkinek értenie hozzá, mert vagyunk egy páran szakemberek. Segítünk.
